Barvou roku 2014 je podmanivá zelenomodrá

Autor: , 21.2.2014

Estetické centrum společnosti AkzoNobel, pod nějž spadá značka Dulux, představilo barevné trendy pro rok 2014. Jako každý rok vycházeli specialisté značky Dulux z doporučení mezinárodní skupiny kreativních expertů z oblasti designu, architektury a módy. Odhalení Barvy roku 2014 bylo spojeno s uvedením publikace Colour Futures 2014, která mapuje aktuální barevné trendy na příští rok. Jde již o páté uvedení barvy roku a barevných trendů v České republice.

Proč vznikají Barva roku a barevné trendy? „Předvídání barev a barevných trendů je zásadní a zároveň inspirativní součást naší práce. Sledování společenských, ekonomických a designových trendů nám dává možnost být o krok napřed a vycházet tak vstříc potřebám zákazníků,” říká Nicki Barton ze společnosti AkzoNobel. Colour Futures přináší každý rok hlavní myšlenku, která inspiruje k vytvoření pěti základních barevných trendů. Tentokrát jde o uvolnění potenciálu a nový pohled na přítomnost, čemuž odpovídá otevřená a poutavá paleta barev.

Zelenomodrá – miláček ve světě designu

Barvou nadcházejícího roku je zelenomodrá, která skvěle kombinuje přirozenou harmonii zelené s typickým klidem modři. „Tato tlumená barva reflektuje vzrůstající touhu po objevování a díky svému jemnému charakteru se stala favoritem ve světě designu,“ říká Martin Brodský, odborník na barvy značky Dulux. Zelenomodrá je hlubší a sofistikovanější než tyrkysová a typicky se používá k vylíčení barvy jiskřících tropických moří.

Zelenomodrá je terciární barvou, vzniká kombinací primární modré a sekundární zelené, a proto zahrnuje nejrůznější odstíny. Díky vyváženému poměru dvou barev se stala podmanivým symbolem rovnováhy. „Přestože je zelenomodrá velmi výrazná, je překvapivě univerzální, lze ji dobře kombinovat s dalšími barvami,“ doplňuje Martin Brodský. Zajímavě vypadá ve společnosti barev na protější straně spektra, jako je jemně růžová či okrová. Nejmódnější je však její kombinace s jinými odstíny modrozelené, zelené nebo modré, která tak vytváří efekt „tón v tónu“. S barvami indiga, denimu či námořnické modři působí zase chladivě, dynamicky a zároveň vlídně. Pro neutrální kombinace jsou vhodné odstíny přírodního dřeva. Nyní se ale pojďme podívat na základní barevné trendy a jejich palety, které jsou s barvou roku 2014 spojeny.

 

Tichá revoluce

Desítky let jsme poslouchali ty, kteří křičeli nejhlasitěji. Časy se ale mění – dnes již nekomunikujeme pouze na úrovni fyzického světa. V době internetu nabývají introvertní rysy našich povah na síle a i díky tomu obecně ztrácí design své ego a stává se umírněnějším a hloubavějším. Kreativita se totiž kromě skupinové práce často rodí ze samoty a hloubavého individuálního rozjímání. Introvertní design oslavuje jednoduchost, v jejímž duchu vznikají umírněné a čisté prostory, které bez předvádění naplňují naše měnící se potřeby. „Paleta Tiché revoluce používá nenápadné přechody barev, hlavní roli hrají decentní kombinace bílé s neutrálními odstíny. Tyto barvy působí tichým a odpočinkovým dojmem,“ popisuje Brodský.

Prostor pro důkaz

Nikdy dříve neřídili lidé svůj život tak přesně a rychle. Ve zmatku našich hektických životů je možnost chopit se něčeho konkrétního velmi uklidňující. Tento analytický přístup aplikujeme i ve svém rodinném životě, ve světě dvojsmyslnosti a šedých zón je totiž spolehlivost a definitivnost vědy lákavá. „Paletu Prostor pro důkaz proto tvoří mužské neutrální barvy působící architektonickým dojmem,“ vysvětluje Brodský z Duluxu. Sofistikované odstíny tmelu, náplasti a cihly tvoří nejširší část barevné palety. Nejjasnější akcenty mají jemný, ale zásadní efekt, neboť dodávají grafickou intenzitu. Tato uvážlivá paleta skvěle doplňuje přírodní materiály, jako je tmavé dřevo, mramor, korek či beton.

 

Městská populace

V časech nejistoty se chytáme toho, co známe a čemu rozumíme. Tradice a vzory lidového umění se v různých oblastech světa liší, přesto jsou však spojovány jednotným aspektem vřelosti a smyslu pro společnost. „Základem této palety je jednoduchý design a pestré, plné barvy,“ říká Martin Brodský. Živé a přátelské tóny jsou velmi výrazné a působí na nás dojmem, jako bychom je znali. Tento trend nabízí moderním způsobem pozitivitu doby, která už je dávno za námi. Připomínáme si ji pomocí odstínů, jež odkazují na hebkou přízi, pestré zdobení ruských panenek, rozverné dekorace Skandinávie nebo pestré látky Indie, Číny či Jižní Ameriky.

Tajuplná zahrada           

První paprsky deroucí se skrz listy stromů, zahrada zahalená do snového závoje soumraku. Paleta Tajuplná zahrada využívá tyto prchavé, nehmatatelné a těžko uchopitelné okamžiky pro umocnění pocitů. „Základem palety jsou květinové motivy. Jedná se však o měkké a kouřové tóny, které kromě romantiky přinášejí i dojem tajemna,“ vysvětluje Brodský. Barva zralých švestek, kvetoucího šeříku či odstín decentní labutí šedi. To vše doplněno o celou škálu zelené přináší uklidňující a snový efekt. Důležité jsou zde i neutrální barvy, které však vždy nesou jemný nádech růžové či levandulové.

Udělejte to teď hned!

Již samotný název této palety odkazuje k energii a živosti. Designéři zde popouští uzdu své fantazii a využívají levné materiály a věci určené k vyhození, aby vytvořili dojem nedokonalého designu a dramatických vzorů. Snahou je podnítit zájem a kontroverzi přesně tak, jak se to ve street artu daří například graffiti. „Tato paleta vybízí k činnosti. Je zde možné téměř vše a nabízí nekonečný prostor pro rozpor, kontrast, kombinace a míchání,“ říká Martin Brodský, expert na barvy ze společnosti Dulux. Výsledkem je rozsáhlá bouře barev. Perlivá citrónová a výrazná zelenomodrá se setkává s jasně smaragdovou, limetkovou, fialovou či plamenně oranžovou. Důležitou roli hraje i modrá, zastoupená v celé své škále. „Tento trend přímo nabádá k činorodosti a kreativitě,“ uzavírá Brodský.

 

 

Dulux

Značka Dulux je ve světě velmi rozšířená. Je dostupná v mnohem více zemích než jakákoliv jiná značka barev. Konkrétní výrobky odpovídají zvyklostem a potřebám dané země, ale myšlenka nese vždy stejné ambice: Přinést do života lidí barvy a pomoci tím vytvořit trvale krásné a příjemné prostředí pro život a práci.

Dulux je celosvětově nejznámější značkou nátěrových hmot z nabídky firmy AkzoNobel. Díky ní můžete malovat ve 26 zemích napříč čtyřmi kontinenty: Evropou, Severní Amerikou, Jižní Amerikou a Asií. Ať už potkáte Dulux kdekoli na světě, narazíte na značku, která nabízí jak laikům, tak profesionálům pomoc a inspiraci pro dosažení nejlepších možných výsledků.

AkzoNobel

AkzoNobel je největším světovým výrobcem barev a nátěrových hmot a rovněž významným výrobcem speciálních chemikálií. Zásobuje jak společnosti, tak jednotlivé spotřebitele po celém světě svými inovativními produkty a dbá ve své činnosti na podporu trvale udržitelného rozvoje.

Historie firmy se datuje už od poloviny sedmnáctého století. Její sídlo je v holandském Amsterodamu, působí ve více než 80 zemích světa a zaměstnává přes 55 000 lidí. V oblasti trvale udržitelného rozvoje je dlouhodobě hodnocena jako jeden z lídrů. V její činnosti je patrná vysoká odpovědnost a zaměření na úspěch jejích zákazníků, jimž za každých okolností nabízí vysoce kvalitní produkty a služby za dobré ceny. Všechny výrobky se vyznačují vysokými zdravotními a bezpečnostními standardy a pozitivním přístupem k životnímu prostředí.

 

Diskuse k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ochrana proti SPAMu *

TOPlist